Omwonenden stoffen een vereniging af in de strijd tegen een autoluwe Dorpsstraat

De spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg. Foto: Henk Hommes

In de strijd tegen het gemeentebesluit voor een autoluwe Dorpsstraat, trekt een groep Castricummers de Vereniging Castricum Veilig uit een 22 jaar diepe winterslaap. Een kleinere groep omwonenden heeft ondertussen ook een petitie opgesteld en wil met de verantwoordelijk wethouder aan tafel.

Waar hebben we het over?

Een meerderheid van de gemeenteraad heeft in januari 2023 besloten dat de Dorpsstraat autoluw moet worden. Deze keuze moet de verkeersveiligheid van de drukke straat en de aangrenzende spoorwegovergang aan de Beverwijkerstraatweg ten goede komen. Maar een (gedeeltelijke) afsluiting voor auto’s betekent onder andere dat die auto’s een andere route moeten nemen. Bewoners van omringende straten vrezen voor toenemend verkeer. Het gaat met name om bewoners van de Ruiterweg, Stationsweg en Mient. De gemeente heeft deze straten jaren geleden al aangewezen als voorkeursroute voor gemotoriseerd verkeer. In de praktijk nemen veel auto’s de Dorpsstraat, waar veel (bijna) ongelukken plaatsvinden met andere verkeersdeelnemers zoals fietsers. Maar ook de Mient en Ruiterweg zijn gevaarlijk, betogen bewoners van deze straten.

Petitie

Met een petitie – ondertekend door 128 bewoners van de Mient, Stationsweg en Ruiterweg – hopen de omwonenden de gemeente te overtuigen dat hun straten gevaarlijker worden bij nog meer verkeer. Verantwoordelijk wethouder Valentijn Brouwer (verkeer) ontving de petitie afgelopen woensdag op een participatieavond over de verkeersplannen. De bewoners zijn tot dusver niet tevreden over de houding van de gemeente. ‘Wij willen de wethouder duidelijk maken dat wij ons als omwonenden niet serieus genomen voelen door de gemeente’, zegt Yvonne Brakenhoff als één van de omwonenden later in gesprek met nieuwsuitcastricum.nl. Zij vreest, in de woorden van de petitieondertekenaars, met name voor een drukkere en gevaarlijkere Ruiterweg en spreekt zich uit tegen de voorgestelde plannen van de gemeente.

Wethouder Brouwer snapt de zorgen van omwonenden en ‘neemt die heel serieus’, vertelt hij tegenover deze website. ‘Maar het is een misverstand dat de gemeente al plannen heeft om de verkeersstromen te veranderen. Die zijn er nog niet. We praten deze weken juist met ondernemers en omwonenden om hun zorgen en suggesties aan te horen. Pas daarna gaan we suggesties doorrekenen om tot voorgestelde plannen te komen.’ Brouwer herkent zich ook niet in de kritiek van Brakenhoff dat de gemeente omwonenden niet serieus neemt. ‘We praten dus met ondernemers en omwonenden en zijn daarnaast in gesprek met verschillende platformen. Ik heb nog geen gespreksuitnodiging ontvangen van de initiatiefnemers van de petitie.’

Brakenhoff beaamt dat laatste. ‘Wij als bewoners van de Ruiterweg, Stationsweg en Mient bereiden zo’n schriftelijke uitnodiging voor omdat we graag met de wethouder in gesprek willen over de voorkeursroute via de Ruiterweg en Mient.’ Wanneer die brief de deur uitgaat, weet Brakenhoff nog niet. Brouwer zegt ‘natuurlijk’ in gesprek te willen gaan met een vertegenwoordiging van de straten.

Vereniging tegen autoluwe Dorpsstraat

Mogelijk krijgt de wethouder nóg een gesprekspartner bij. Belanghebbenden hebben namelijk de Vereniging Castricum Veilig (VCV) afgestoft. VCV is een (rechtsgeldige) vereniging die zich na de oprichting in 1991 tien jaar heeft ingezet tegen plannen voor het aanpassen van de Dorpsstraat en omringende straten. Na een 22 jaar durende winterslaap is vereniging nu weer wakker geschud om bewoners te vertegenwoordigen in hun strijd tegen een autoluwe Dorpsstraat en andere verkeersaanpassingen. Omwonenden betalen tien euro om lid te worden van de vereniging, vertelt Brakenhoff. ‘Er zijn namelijk kosten aan de vereniging verbonden, zeker als we een advocaat moeten inschakelen.’

Het bestaande Platform Dorpskern Castricum gaat samenwerken met VCV. Onder welke naam de twee partijen straks gaan communiceren weet Brakenhoff nog niet. Hier komt een overleg over, maar mogelijk pas na de zomervakantie. De gemeente werkt ondertussen door op het dossier, onder andere door straks door voorgestelde verkeersplannen van inwoners te toetsen op haalbaarheid.

Wil je elke zondag een gratis e-mail ontvangen met alleen écht nieuws uit Castricum? Meld je hieronder aan.

Total
0
Shares
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts