Lees en bekijk het plan ‘Het Struweel’ voor 86 appartementen op de Puikman

struweel puikman appartementen
Een impressie van het beoogde eindresultaat, gezien vanaf het treinperron. Afbeelding uit de presentatie

Projectontwikkelaar BMB Projecten (BMB) heeft het plan om drie complexen met totaal 86 appartementen te bouwen op de Puikman in Castricum. De gemeenteraad vergadert op 20 juli over het nieuwbouwplan. Lees in dit artikel meer over het plan.

Waar hebben we het over?

BMB wil appartementen bouwen op de Puikman, op de locatie tussen Vitesse 22, het museum Huis van Hilde en de spoorwegovergang aan de Beverwijkerstraatweg. Het betreffende terrein ligt nu grotendeels braak en huisvest – aan de rand van de Beverwijkerstraatweg – een complex met 47 flexwoningen. De flexwoningen verdwijnen binnen een paar jaar om plaats te maken voor permanente nieuwbouw. Dat is destijds afgesproken.

Het nieuwbouwplan draagt de naam ‘Het Struweel.’ Een uitgebreide presentatie van het plan met afbeeldingen en andere informatie is hier als pdf te bekijken. Onderstaande afbeelding, uit de presentatie, geeft een indruk van de locatie en maakt duidelijk dat de projectontwikkelaar veel bestaande bomen wil kappen om de appartementencomplexen te bouwen. Er worden daarna nieuwe bomen en ander groen geplaatst, belooft de ontwikkelaar.

struweel plan puikman
Het idee: drie nieuwe appartementencomplexen. Afbeelding uit de presentatie

Plan voor 86 appartementen aan Puikman

Het bouwplan dat BMB nu voorstelt voor Het Struweel, omvat drie appartementencomplexen op de Puikman met totaal 86 appartementen. 25 Appartementen moeten sociale huur worden, wat neerkomt op 29 procent van het totaal. De gemeente Castricum eist dat 30 procent van nieuwbouwprojecten sociale huur omvat, dus het BMB-plan lijkt op dit punt te voldoen. Kennemer Wonen heeft aangegeven interesse te hebben in het afnemen van die sociale huurappartementen. Deze appartementen krijgen twee en drie kamers.

Vier andere appartementen krijgen drie kamers en gaan in de categorie middenhuur vallen, waar doorgaans een huurprijs tussen de 850 en 1500 euro bij hoort.

De resterende 57 appartementen vallen in de vrije sector. Of ze koop en/of huur worden, is nog onbekend. Hoe groot de appartementen worden, is ook nog niet duidelijk. De appartementen verschillen sowieso in grootte, want ze krijgen twee, drie en vier kamers.

plan appartementen puikman
Een impressie van het beoogde eindresultaat, gezien vanaf een voetbalveld van Vitesse 22. Afbeelding via de presentatie

Twee van de drie gebouwen (B en C) krijgen vier bouwlagen. Het derde gebouw (A), krijgt vijf bouwlagen. Complexen A en B bevatten zeven of acht appartementen per bouwlaag, maar vier op de bovenste bouwlaag. Het ligt voor de hand dat dit grotere en duurdere appartementen (penthouses) worden. Complex C krijgt acht sociale huurappartementen per bouwlaag. Alle appartementen zijn per lift toegankelijk en levensloopbestendig. Buiten de woningen, op de begane grond, komen bergingen.

Parkeren ook onder de gebouwen

Bij tientallen nieuwe appartementen horen nog meer nieuwe parkeerplaatsen. Het plan stelt voor om 47 parkeerplaatsen te realiseren langs de P&R-voorziening van het treinstation en 36 parkeerplaatsen aan de zijkant, bij de Puikman. Aan de Puikman vervallen dan wel twintig bestaande parkeerplaatsen, waardoor het totale aantal parkeerplaatsen met zestien noemt.

Het is ook de bedoeling dat er een ‘licht verdiepte stallingsgarage’ met 59 nieuwe parkeerplaatsen onder de gebouwen komt. Het wordt geen ondergrondse parkeergarage. De gemeente noemt het zo: ‘Het landschap loopt op vanaf het stationsplein en de Puikman op dusdanige wijze, zodat
gebouwde parkeervoorziening op het huidige maaiveldniveau onder de gebouwen kan
worden gerealiseerd.’

Omwonenden zijn in september 2021 en afgelopen juni bijgepraat op participatieavonden. ‘De houding van de genodigden was algemeen positief’, meldt de gemeente. Zij vroegen wel om nader onderzoek naar de verkeerssituatie bij het plan voor de vele appartementen aan de Puikman.

En nu?

De gemeenteraad is in juni geïnformeerd over het plan, kreeg op 13 juli een presentatie over het plan en debatteert er op 20 juli over. Het is de bedoeling dat de gemeenteraad na het zomerreces, op 21 september, een besluit neemt over het ruimtelijk kader. Gaat een meerderheid van de gemeenteraad akkoord met het ruimtelijk kader dat voorgesteld is door BMB met steun van het college, dan kan BMB door met de projectontwikkeling. Oftewel: een concreet nieuwbouwplan ontwikkelen, wat daarna goedgekeurd moet worden door de gemeente en andere partijen. Het is nog niet duidelijk wanneer de bouw van Het Struweel moet starten.

Het Struweel is één van de nieuwbouwprojecten voor Castricum. Deze week zijn er ook informatieavonden gehouden over honderden appartementen bij Geesterduin en negentig appartementen aan de Koekoeksbloem.

Wil je elke zondag een gratis e-mail ontvangen met alleen écht nieuws uit Castricum? Meld je hieronder aan.

Total
0
Shares
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts